برای سالها، جامعه رمزارز ژاپن یک خواسته واحد و یکپارچه را مطرح کرده است – پایان دوران «درآمد متفرقه». و سرانجام، در تاریخ 19 دسامبر، این خواسته با یک پاسخ سیاسی ملموس مواجه شد.
حزب لیبرال دموکرات (LDP) و حزب بازسازی ژاپن یک طرح تاریخی برای اصلاح مالیات سال مالی 2026 منتشر کردند که نشاندهنده تغییر بنیادی در نحوه برخورد کشور با ثروت دیجیتال است.
اصلاحات مالیاتی ژاپن در سال 2026
اصلاح مالیات رمزارز در سال 2026، رمزارز را از «ابزار سفتهبازی» به یک «محصول مالی قانونی برای تشکیل دارایی» طبقهبندی میکند. در حالی که این اصلاح به طور کلی در جهت مثبتی پیش میرود، سیاستگذاران آن را به صورت انتخابی و نه به طور عمومی اعمال میکنند.
«منطقه سبز» واضحترین مزایا را دریافت میکند که شامل معاملات اسپات، مشتقات و ETFها یا تراستهای رمزارز میشود – همه اینها به یک سیستم مالیاتی جداگانه 20 درصدی منتقل خواهند شد.
تاجران در این دستهها همچنین به دسترسی به انتقال زیان سهساله دست خواهند یافت که به آنها این امکان را میدهد که سودهای آینده را با زیانهای گذشته جبران کنند و مالیات رمزارز را به نحوه برخورد با سهام و ارزهای خارجی نزدیکتر کند.
عدم یکنواختی
با این حال، این اصلاح به طور یکنواخت در سراسر وب3 اعمال نمیشود.
نهادهای نظارتی همچنان به پاداشهای استیکینگ، بازدههای وامدهی و NFTها به عنوان درآمد متفرقه نگاه میکنند که در زمان دریافت مالیات میشوند و اغلب نرخهایی که میتواند به 55 درصد برسد، دارند.
علاوه بر این، این اصلاح همچنین یک طبقهبندی جدید به نام «داراییهای رمزارز مشخص» را معرفی میکند.
اگرچه تعریف نهایی در حال انتظار است، به نظر میرسد که این طبقهبندی عمدتاً شامل توکنهایی باشد که در صرافیهای ثبتشده تحت قانون ابزارهای مالی و تبادل ژاپن فهرست شدهاند.
در نتیجه، تاجران که با آلتکوینهای غیر فهرستشده یا پروتکلهای غیرمتمرکز معامله میکنند، ممکن است واجد شرایط نرخ ثابت 20 درصدی نباشند و همچنان تحت رژیم مالیاتی جامع و سنگین باقی بمانند.
آیا خطرات پنهانی وجود دارد؟
زیانهای رمزارز نمیتوانند سودهای بازار سهام را جبران کنند و رویکرد سختگیرانهای را تقویت میکنند که هر کلاس دارایی را به طور مستقل مالیات میکند.
با نزدیکتر کردن رمزارز به محصولات مالی سنتی، این اصلاح همچنین درهای مالیات خروجی آینده را باز میکند. این میتواند سودهای غیرتحققیافته را زمانی که یک سرمایهگذار به خارج از کشور میرود، مالیاتگذاری کند.
بدیهی است که دولت از صرافیها خواهد خواست که گزارشهای معاملاتی یکپارچه را به صورت مستقیم ارسال کنند و امکان ثبتنامهای دستی یا ناقص را از بین ببرند.
بنابراین، سرمایهگذاران باید از هماکنون به سازماندهی سوابق تاریخی و استفاده از ابزارهای ردیابی خودکار PnL بپردازند.
این به این دلیل است که جداسازی دقیق هزینههای خرید از ارزش پاداش برای ثبتنامهای روان و مطابق با قوانین پس از اجرای قوانین 2026 ضروری خواهد بود.
کشورهای دیگر با تحولات مشابه
در همین حال، چارچوب ASPIRe هنگ کنگ در حال نزدیک شدن به اتمام است و نگهدارندگان و معاملهگران را تحت قوانین سطح بانکی قرار میدهد و شهر را به عنوان یک دروازه کاملاً تنظیمشده برای سرمایههای نهادی تقویت میکند.
علاوه بر این، روسیه پس از سالها سیاستهای محدودکننده، در حال انتقال به یک سیستم چندسطحی است که در نهایت مالکیت داراییهای دیجیتال را قانونی میکند. این موضوع در معرض خردهفروشی را محدود خواهد کرد در حالی که به سرمایهگذاران واجد شرایط اجازه میدهد تا مقیاسپذیری داشته باشند.
در نهایت، اسپانیا نیز در حال هدایت اروپا به سمت شفافیت کامل است، جایی که MiCA در ژوئیه 2026 به طور کامل اجرایی میشود و DAC8 از ژانویه آغاز میشود.
بنابراین، با نزدیک شدن به سال 2026، چشمانداز جهانی رمزارز این است که زمستان نظارتی به پایان میرسد. این زمستان با یک چرخه بازار ساختارمندتر، شفافتر و تحت رهبری نهادها جایگزین خواهد شد.
نتیجهگیری
- اصلاحات مالیاتی ژاپن نشان میدهد که رمزارز بالاخره به عنوان یک محصول مالی واقعی در نظر گرفته میشود و نه یک کلاس دارایی حاشیهای.
- انتقال به سمت مالیات جداگانه پیشرفت است، اما تکهتکه شدن در انواع داراییها نشان میدهد که نهادهای نظارتی هنوز با احتیاط به وب3 نگاه میکنند.

